Siirry pääsisältöön

OP LASKULAINA -PALVELU LOPETETAAN

Päivitämme yrityspalveluvalikoimaamme ja tämän seurauksena OP Laskulaina -palvelun käyttö päättyy ja palvelu suljetaan 31.12.2025.

Tero Harjula avatar
Tekijä: Tero Harjula
Päivitetty tällä viikolla

PALVELUN LOPETUKSEN AIKATAULU & YLEISTÄ

1. Miksi palvelu lopetetaan?

OP tarkastelee aika ajoin palveluvalikoimaansa. Uskomme, että monelle palvelua käyttäneistä yrittäjistä löytyy olemassa olevasta palveluvalikoimasta korvaava tuote, ja kehitämme myös jatkuvasti uusia tuotteita.

2. Mitä tapahtuu nykyisille lainoille ja sopimuksille?

Nykyiset lainat ja sopimukset päättyvät Rahoitussopimuksen irtisanomispykälän mukaisesti kuukausi irtisanomisen vastaanottamisesta. Irtisanominen katsotaan vastaanotetuksi viimeistään 7 päivää kuluttua irtisanomisilmoituksen lähettämisestä.

3. Saatavarahoituspalvelun ja rahoitussopimuksen irtisanominen.

  • Palvelu ja luotto irtisanotaan erillisellä asiakkaille lähetettävällä viestillä, jolla palvelu sekä rahoitus katsotaan irtisanotuksi 1.10.2025.

  • Luotto korkoineen erääntyy Rahoitussopimuksen ehtojen mukaisesti irtisanomisajan kuluttua 1.11.2025.

  • Normaalin irtisanomisajan lisäksi olemme pidentäneet maksuaikaa 31.12.2025 saakka.

4. Lopetuksen aikataulu – tärkeät päivämäärät

  • Irtisanomisilmoitukset toimitetaan asiakkaille 1.10.2025 mennessä.

  • Uusien luottojen nostaminen ei ole mahdollista 1.11.2025 tai sen jälkeen.

  • Koko luottosaldo korkoineen tulee maksaa viimeistään 31.12.2025.Toimitamme irtisanomisilmoituksen palvelua käyttäville asiakkaille erikseen.

5. Mitä asiakkaan nyt pitää tehdä? Miten asiakkaiden nykyiset sopimukset / rahoitus käsitellään, kun palvelu poistuu käytöstä?

Asiakkaan tulee maksaa luotto korkoineen pois pidennetyn maksuajan puitteissa 31.12.2025 mennessä. Viestimme asiakkaille palvelun lopetuksesta hyvissä ajoin ja pyrimme auttamaan asiakasta ratkaisuvaihtoehtojen löytämisessä.

6. Miten tämä vaikuttaa tuleviin OP Laskulainan luoton nostoihin?

Asiakkaat voivat nostaa luottoja irtisanomisen voimaantuloa edeltävään päivää saakka. Luoto nosto onnistuu vielä 31.10.2025, muttei enää 1.11.2025 tai myöhemmin.

  • Luoton nostot edellyttävät, että asiakkaalla on nostettavaa vakuutta ja että asiakkuuden tila on aktiivi.

On myös hyvä huomioida, että mahdollisen luoton noston viimeinen maksupäivä on 31.12.2025

7. Milloin OP Laskulainan luotto ja korko tulee viimeistään maksaa?

Tarjoamme siirtymäajan, jotta asiakkaat voivat sopeutua muutokseen ja OP Laskulaina luoton maksuaikaa on siksi pidennetty 31.12.2025 saakka.

Uusien luottojen nostaminen ei ole mahdollista 1.11.2025 tai sen jälkeen.

APUA RAHOITUKSEN HAKUUN JA KÄYTÄNNÖN TOIMINTAOHJEITA

8. Miten saan tukea tai apua jatkossa?

Tietoa korvaavista palveluista, kuten OP Saatavarahoitus tai OP Yritysjousto, saat OP:n verkkosivuilta.

Ohjeisiin ja rahoitushakemukseen pääset: Yrityksen rahoitus – näin haet yritykselle rahoitusta | OP tai voi varata ajan osuuspankkiin.

Voit ottaa yhteyttä OP:n yritysasiakaspalveluun puhelimitse, numeroon 0100 05151 (pvm/mpm, avoinna arkisin 8–16).

OP Laskulaina asiakaspalvelun sähköposti: asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi

9. Minulla on luottoa ja asiakkaani maksavat myöhässä laskut, mitä voin tehdä?

Netvisorissa OP Laskulaina sovelluksen Kassavirtaennuste-napista voit tarkastella luottosaldosi tilaa 60 päivää eteenpäin sekä eräpäiviin- että ostajien maksukäyttäytymiseen perustuen. Jos luotto näyttää tulevan maksetuksi molemmilla malleilla vasta 31.12.2025 tai sen jälkeen, on hyvä tarkastella laskujen eräpäiviä ja/tai asiakkaan maksutapaa.

Asiakkaan kanssa olisi hyvä neuvotella maksun ajoituksesta ja kertoa miksi on tärkeää, että lasku maksetaan ajallaan.

Tarvittaessa on hyvä nopeuttaa hankalien asiakkaiden maksumuistutuksia ja tarvittaessa siirtää näitä kolmannen osapuolen perintään. Perintäpalveluita tarjoavat Netvisorissa esimerkiksi Visma Amili ja Intrum.

Voimme pyydettäessä lähettää luotosta erillisen laskun, jolla luoton voi maksaa pois. Tämän jälkeen OP Laskulainassa olevien avointen laskujen suoritukset lähetetään teille välittömästi vastaanoton jälkeen.

Luoton maksulle on aikaa aina 31.12.2025 saakka.

10. Laskujeni eräpäivä on 1.11.2025 jälkeen – miten tulee toimia

  • Normaalin irtisanomisajan lisäksi olemme pidentäneet maksuaikaa 31.12.2025 saakka.

  • Uusia luottoja ei kuitenkaan voi enää nostaa 1.11.2025 tai sen jälkeen.

  • Ostajien tulee jatkaa laskun maksujen suorittamista sovittujen aikataulujen mukaisesti.

  • Kun laskutus on kunnossa ja luoton takaisinmaksu on vähintään 80 % (oletusarvo on 100 %), pitäisi laskujen maksusuoritusten hoitaa luottosaldo kokonaisuudessaan.

  • OP Laskulaina kassavirtaennusteesta näet nykyisen luoton takaisinmaksun ennustetun päivämäärän. Jos käytössäsi on muu kun 100 % takaisinmaksu, tulee takaisinmaksuosuutta nostaa niin, että luotto tulee maksetuksi viimeistään 31.12.2025. Huomioi myös maksuennusteeseen perustuva kassavirtaennuste, jos asiakkaat maksavat yleisesti laskujen eräpäivän jälkeen.

11. Minulla on luottoa ja takaisinmaksuosuuteni on alle 80 %. Mitä pitää huomioida?

Kassavirtaennuste-napista voit tarkastella luottosaldosi tilaa 60 päivää eteenpäin sekä eräpäivä- että ostajien maksukäyttäytymiseen perustuen. Jos luotto näyttää tulevan maksetuksi molemmilla vasta 31.12.2025 tai sen jälkeen on hyvä muuttaa takaisinmaksua joko 90 % tai 100 % tasolle.

Netvisorissa OP Laskulaina sovelluksen Asetuksista voit nostaa takaisinmaksuosuutta.

Tarvittaessa, esimerkiksi jos et itse saa muutettua takaisinmaksuosuutta, voit olla yhteydessä OP Laskulaina asiakaspalvelun sähköpostiin asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi.

12. Olen muuttanut takaisinmaksuosuuden 100 % tasolle. Luottoni ei tule maksetuksi Kassavirtaennusteen mukaan 31.12.2025. Mitä teen?

Asiakkaan kanssa olisi hyvä neuvotella maksun ajoituksesta ja kertoa miksi on tärkeää, että lasku maksetaan ajallaan.

Tarvittaessa on hyvä nopeuttaa hankalien asiakkaiden maksumuistutuksia ja siirtää näitä kolmannen osapuolen perintään. Perintäpalveluita tarjoavat Netvisorissa erimerkiksi Visma Amili ja Intrum.

13. Mistä saan OP Laskulaina saldotodistuksen?

Saldotodistuspyynnöt OP Laskulaina asiakaspalvelun sähköpostiin asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi otsikolla: Saldotodistus – saldopäivä – yrityksen nimi

Vastasiko tämä kysymykseesi?